Muziek

De Laatste Dichters

Theatergezelschap Urban Myth

Bij Kunstlinie Almere Flevoland nemen we de gezondheid en veiligheid van bezoekers, artiesten en medewerkers zeer serieus. De overheid heeft op 23 maart jl. aangegeven de maatregelen te verscherpen en samenkomsten tot 1 juni te verbieden om zo het coronavirus optimaal te kunnen bestrijden. Tot die tijd daarom geen voorstellingen, geen exposities, geen horeca in de Citylounge, geen architectuurtours en workshops in KAF. Meer informatie op onze homepage.

De Laatste Dichters van Urban Myth, is een opwindende theaterervaring. Over de kracht van kunst. Over het vinden van je ware identiteit via woord en muziek. Over De Laatste Dichters, drie mannen die zich eind jaren 60 in Amerika emanciperen via poëzie en muziek. Met hun woorden als wapen bestrijden ze een generaties-oud zelfbeeld van Afro-Amerikanen. Dit is de geboorte van rap en de inspiratie voor vele generaties rappers.

Met het gelijknamige boek van Christine Otten over deze dichters, losjes in de ene hand en eigen actuele verhalen en nieuw materiaal in de andere, onderzoekt Urban Myth wat vijftig jaar zwarte emancipatie ons opleverde. Niet alleen in Amerika, maar ook hier in Nederland.

Geïnspireerd door de soundtrack van Laatste Dichters onderzoeken Birgit Schuurman, Tarikh Janssen, Cees geel, Uriah Havertong en muzikante Pink Oculus wat de boodschap van de Laatste Dichters nu nog betekent. Niet alleen in de huidige maatschappij, maar ook voor zichzelf en geven zichzelf daarbij volkomen bloot. Met De Laatste Dichters brengen regisseur Jörgen Tjon A Fong en de cast geen biografie of ode aan, maar werpen een kritische blik op het verleden, het heden en zichzelf waarbij niemand gespaard blijft. Persoonlijk, scherp, spannend en actueel.

Dit is de tweede muzikale voorstelling van Urban Myth waarbij een boek van Christine Otten als inspiratie dient. In de veel geprezen grote zaal voorstelling ‘We hadden Liefde, we hadden wapens’ uit 2017 stonden de Amerikaanse burgerrechtenbeweging en rhythm & blues en soul uit de jaren 60 centraal. Beide voorstellingen verkennen de overeenkomsten en verschillen tussen de geschiedenis en het huidige debat over de cultureel diverse maatschappij in Nederland.